Ahad, 29 April 2012

Penjagaan pergigian bayi 3


Penjagaan kebersihan mulut

Penjagaan kebersihan mulut harus bermula dari awal. Selepas bayi selesai menyusu, langkah yang perlu dilakukan adalah lapkan batas gusi menggunakan tuala basah dengan lembut dan mengeringkannya agar dapat menjaga kebersihan mulut bayi. Ini bagi mengelakkan sisa susu yang tertinggal di dalam mulut. Jika ini tidak dilakukan fungi jenis Kandida akan menyebabkan mulut berlendir, mengembang serta membusuk.

Tabiat ini perlu diteruskan oleh ibu bapa untuk membiasakan bayi dan menjadikan bayi rasa selesa dengan keadaan mulut yang bersih. Pada ketika usia kanak-kanak mencecah 3 tahun, perkenalkan berus gigi dan ubat gigi berfluorida kanak-kanak. Pastikan pada ketika memberus gigi, ibu bapa atau penjaga melakukannya bersama kanak-kanak bagi memastikan gigi digosok dengan baik dan anak tidak menelan ubat gigi. Seterusnya ianya akan menjadi habit yang baik untuk diteruskan sehingga dewasa.

Jika anda mendapati bayi mula untuk mengigit jarinya, bantulah dia dengan memberikan alat permainan yang lembut dan boleh di gigit. Selain mengelakkan bayi menghisap jari, puting atau botol, ia boleh membantu pertumbuhan gigi susu dengan baik.

Sebarang perubahan suhu badan yang berkaitan dengan pertumbuhan gigi harus diambil perhatian. Kawalan suhu badan dan bawa bayi untuk mendapatkan rawatan dari pihak doktor perubatan.
Elakkan tabiat menghisap putting, susu botol atau menghisap jari. Ini adalah kerana tabiat ini akan mengganggu pembentukan tulang rahang dan boleh menyebabkan gigi jongang terhasil. Bagi kanak-kanak yang menghisap botol susu, pastikan puting susu dikeluarkan dari mulutnya ketika dia telah tidur.
Bawak anak anda berjumpa doktor gigi seawal 2 setengah tahun walaupun dia tidak mengalami sebarang masalah pergigian. Jangan tunggu sehingga giginya sakit dan ini akan meninggalkan pengalaman ngeri kepada kanak-kanak.
Jika kanak-kanak menikmati makanan yang manis, ajarnya membersihkan gigi selepas makan. Sebolehnya kurangkan pengambilan makanan manis. Mencegah itu lebih baik dari merawat.

Rujukan

  1. http://dentistry.about.com/od/dentalcarebyage/tp/parentsguidetobabyteeth.htm
  2. http://jknkelantan.moh.gov.my/modules/news/article.php?storyid=40


Tiada ulasan:

Catat Ulasan