Ahad, 1 Januari 2012

Sakit Gusi; perkaitan dengan masalah perubatan 4

Panduan yang perlu dipatuhi

Pencegahan adalah matlamat utama dalam menjaga kesihatan sepanjang hayat. Amalkan penjagaan kesihatan mulut yang baik seperti memberus gigi secara efektif dan bersih. Berus gigi sambil mengurut gusi. Gunakan flos untuk membuang plak di antara gigi.

Kenalpasti tanda-tanda penyakit gusi. Biasanya pendarahan yang berlaku semasa memberus gigi merupakan tanda pertama yang dikenalpasti. Selain itu, gigi sensitif dan gigi goyang memberikan tanda penyakit gusi perlu diberi perhatian dan rawatan.

Minta doktor gigi memeriksa gusi anda sekiranya didapati tanda-tanda penyakit gusi dikesan. Lakukannya pemeriksaan pergigian pada setiap 2 kali setahun atau setiap 6 bulan.

Maklumkan kepada doktor gigi berkaitan masalah perubatan, pengambilan ubat yang berpanjangan, tabiat merokok dan latarbelakang keluarga yang mempunyai masalah perubatan dengan jelas. Ini amat membantu untuk mengurangkan risiko masalah perubatan yang lain. Selain itu, doktor pergigian akan merujuk anda kepada doktor perubatan atau pakar.

Penyakit pergigian mempunyai perkaitan dengan masalah perubatan. Penyakit gusi boleh dicegah. Pencegahan penyakit ini akan mengurangkan risiko masalah sakit jantung, strok dan kencing manis. Ikuti panduan yang telah diberikan agar kesihatan anda terjamin. Usaha pencegahan harus dilakukan bersama.

Rujukan

  1. http://www.myhealth.gov.my
  2. http://www.infosihat.gov.my
  3. http://www.medicaltribune.com/mt_issues/MT%20Msia%20Jan%202009_56pp.pdf – muka surat 32-33

Tiada ulasan:

Catat Ulasan