Ahad, 15 Januari 2012

Jangkitan kulit (Selulitis) berpunca dari kencing manis 2


Di dalam kes ini, pesakit mengalami tahap Diabetes Ketoacidosis. Ia adalah keadaan serius apabila tahap gula terlalu tinggi. (Ini biasanya bermaksud pesakit benar-benar kekurangan insulin). Ia juga boleh dihasilkan oleh tekanan, jangkitan kuman, kecederaan, penggunaan ubatan atau kemasukan wad bagi angin ahmar atau sakit jantung. Pesakit akan mengalami mengantuk dan tidak sedar diri.
Pesakit hadir ke klinik Pakar Bedah Mulut dengan aduan sakit gigi dan nanah keluar dari celah-celah gigi. Ini berlaku kerana tekanan yang berpunca dari kawasan selulitis membuatkan nanah di bawah kulit mencari ruang untuk keluar. Ruang yang sesuai di kawasan mulut adalah di gingiva (gusi). Pesakit Diabetes sering dikaitkan dengan masalah gusi apabila tidak menjaga kesihatan mulut. Oleh kerana sistem imuniti badan tidak stabil, gusi mudah berdarah dan mengaktifkan bakteria memasuki ruang di antara tulang dan gusi. Pempoketan gsi berlaku. Penembusan poket gusi terus ke kawasan selulit membuatkan nanah mengalir keluar ke rongga mulut.
Walau bagaimanapun, bengkakan masih tidak surut kerana tiada tindakan antibiotik ke atas selulitis tersebut

Rawatan yang diberikan

Pesakit diberikan rehat yang cukup di mana menginap di wad dan dikawalselia dengan rapi. Ini termasuk pengambilan makanan agar kadar gula dalam darah dapat di kawal. Antibiotik diberi secara intravena (melalui salur darah). Tuam bahagian bengkakan dengan ais atau air sejuk bagi mengurangkan rasa panas dan kemerahan kulit.

Selulit akan beransur pulih dalam masa beberapa hari setelah pemberian antibiotik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan