Ahad, 8 Januari 2012

Jangkitan kulit (Selulitis) berpunca dari kencing manis 1


Jerawat boleh menyebabkan selulitis (bengkakkan).  Bagi remaja, jerawat merupakan suatu perubahan tubuh badan yang bertindak hasil daripada perubahan hormon di dalam badan. Namun, bagi individu yang melepasi umur remaja, kehadiran jerawat menjadi persoalan. Ditambah pula dengan keadaan individu yang sedang mengidap penyakit kencing manis.

Aduan pesakit bermula dengan jerawat yang timbul di sekitar mulut. Tidak sampai 3 hari, jerawat itu masih tidak berubah kedudukan dan saiznya, tetapi bengkakan pada muka kiri berlaku dengan kadar yang begitu cepat.

Punca

Bengkakkan muka tersebut dikenali sebagai Selulitis. Penyebaran jangkitan bakteria Streptococus dari jerawat bernanah ke dalam kulit dan jaringan dibawahnya. Muka menjadi bengakak, kemerahan, panas dan sakit. Selulitis akan menyebar hingga ke seluruh tubuh badan. Pesakit mengalami demam, mengigil, peningkatan denyutan jantung, sakit kepala dan tekanan darah berubah-ubah.

Ini ditambah lagi dengan kehadiran penyakit kencing manis atau diabetes. Salah satu gejala yang ketara pada pesakit ini adalah penyakit kulit yang berpanjangan dan luka lambat sembuh.
Diabetes Mellitus jenis II ini dihidapi oleh kebanyakan individu dewasa berumur 30 tahun ke atas dimana mengalami satu keadaan tahap gula di dalam darah adalah tinggi daripada normal. Diabetes berlaku apabila badan tidak boleh menggunakan insulin sendiri dengan berkesan. Apabila kekurangan insulin, gula tidak boleh dibawa ke dalam sel dan tisu, maka paras gula dalam badan akan meningkat. Ini akan merosakkan sel yang memerlukan glukosa untuk bahan bakar dan juga ini akan merosakkan organ dan tisu yang didedahkan kepada tahap glukosa yang tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan