Ahad, 27 Mei 2012

Kehausan gigi 1


Seorang isteri telah datang kepada saya bertanyakan tentang ubat yang sesuai untuk gigi suaminya yang sensitif. Beliau menyatakan bahawa keadaan suami agak membimbangkan akibat terlalu sensitif sehinggakan tidak mampu makan dan minum samada yang sejuk atau panas.

Memandangkan melalui perbualan yang singkat tidak mengambarkan permasalahan sebenar. Saya meminta suaminya datang ke klinik untuk membuat pemeriksaan lanjut. Ini penting bagi saya agar tidak tersalah dalam membuat telahan permasalahan pesakit. Adalah lebih baik kiranya saya dapat melihat sendiri keadaan di dalam mulut pesakit. Seterusnya saya dapat memberikan rawatan yang sewajarnya sesuai dengan masalah pesakit itu.


Datang ke klnik

Pesakit mengadu rasa sensitif dan kurang selesa ketika makan dan minum yang sejuk. Kadang-kala, terganggu ketika bercakap terutama ketika sebutan yang melibatkan angin masuk ke dalam mulut. Kawasan yang paling sensitif adalah di permukaan mengunyah gigi belakang atas dan bawah.

Pemeriksaan di dalam mulut pesakit mendapati terdapat hampir keseluruhan giginya mengalami kehausan sturktur gigi. Permukaan gigi yang seharusnya mempunyai bentuk permukaan yang berlekok menjadi hampir rata dan kilat serta licin. Walau bagaimanapun, ianya tidak menjejaskan gigitan dan proses pengunyahan. Lapisan pertama gigi, enamel sangat nipis malahan ada yang tiada dan mendedahkan lapisan kedua, dentin. Terdapat juga gigi yang terlalu nipis sehingga hampir mendedahkan lapisan pulpa di  mana menempatkan salur darah dan saraf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan