Ahad, 20 Mei 2012

Gusi bengkak ibu mengandung 3


Pencegahan dan rawatan

Penyakit ini boleh dicegah asalkan ianya dapat ditangani dengan lebih awal. Pergantungan kepada doktor gigi adalah perlu tetapi ianya haruslah bermula dari individu itu sendiri. Ibu mengandung seharusnya menjaga gigi dan gusi dengan melakukan rutin penjagaan kebersihan diri dan mulut.

Berus gigi dengan ubat gigi berfluorida. Ini lebih digalakkan dilakukan setiap kali muntah. Jika perlu gunakan flos setiap kali selesai makan dan sebelum masuk tidur. Penggunaan ubat kumur amat digalakkan terutama yang mengandungi antiseptik di mana boleh membantu membersihkan permukaan gigi dan struktur tisu lembut di dalam mulut. Tujuan sebenar adalah untuk mengeluarkan sisa-sisa makanan dan menghilangkan lapisan plak yang mengandungi bakteria yang memudaratkan.

Jagalah pengambilan makanan. Pastikan ibu mengandung mengambil makanan yang mempunyai sumber makanan yang seimbang. Makanan yang bervitamin B (bijirin dan kekacang) dan vitamin C (buah-buahan yang berwarna cerah) mampu melindungi kebengkakkan gusi dan berdarah.

Disamping itu, pemakanan yang mengandung sumber kalsium (susu dan ikan) amat digalakkan bagi membantu pertumbuhan tulang dan gigi anak di dalam kandungan.

Kawal pengambilan makanan yang manis adalah langkah terbaik yang seharusnya diamalkan oleh setiap individu. Diketahui umum bahawa makanan manis adalah penyebab kerosakan gigi dan kencing manis (diabetes), apatah lagi jika ini berlaku pada ibu mengandung yang mempunyai risiko yang tinggi terhadapnya.

Berjumpalah dengan doktor gigi setiap 3 bulan bagi melakukan pemeriksaan ke atas kesihatan pergigian agar tiada rawatan yang memudaratkan kesihatan ibu dan kandungan seperti penggunaan sinar-X dan rawatan cabutan gigi. Hadiri mana-mana caramah atau perbincangan mengenai penjagaan pergigian ibu dan anak yang telah disediakan di klinik-klinik yang berdekatan. Maklumkan kepada kepada doktor anda bahawa anda sedang mengandung kerana tidak semua ubat-ubatan sesuai untuk ibu mengandung.

Penyakit gusi yang sering berlaku pada ibu-ibu mengandung adalah bersifat sementara. Setelah melahirkan anak, kebanyakan pesakit menyatakan penyakit gusi telah sembuh. Namun dengan syarat, penjagaan kebersihan pergigian tetap dijadikan tabiat rutin.



Rujukan:

  1. http://www.icrawl.org/5962777123-masalah-gigi-gusi-berdarah-ketika-hamil
  2. http://www.inilah.com/news/read/gaya-hidup/2009/11/19/182384/wanita-hamil-rawan-radang-gusi-berdarah/
  3. http://dentistry.about.com/od/basicdentalcare/qt/perinatalguidelines.htm
  4. http://dentistry.about.com/b/2010/01/28/oral-bacteria-linked-to-stillbirth.htm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan