Ahad, 26 Februari 2012

Pengganti gigi 1


Senyuman yang cantik dan memikat adalah idaman semua orang tetapi bagaimana sekiranya sekitar umur 20an, gigi hadapan telah tiada. Gigi memang satu harta yang tidak ternilai harganya kerana jika sudah tiada gigi, nikmat untuk makan dah hilang. Pada keluaran kali ini saya tidak membincangkan bagaimana berlaku kehilangan gigi. Tumpuan saya pada kali ini adalah bagai mana untuk memilih pengganti gigi yang telah tiada.

Di zaman teknologi maju, gigi yang tiada masih boleh digantikan dengan gigi palsu. Tetapi gigi palsu memang tidak akan sama rasanya seperti gigi yang asli tetapi bolehlah juga digunakan untuk mengunyah makanan. Ada pesakit meminta penganti gigi jenis yang boleh tanggal dan ada juga yang meminta penganti gigi yang tidak boleh tanggal.


Cabutan gigi kekal

Buat pengetahuan pembaca, terdapat rawatan penganti gigi yang tidak perlukan cabutan atau membuat gigi yang rosak. Ianya dikenali sebagai Korona.

Masalah karies dan penyakit gusi adalah penyebab utama rawatan cabutan dilakukan setalah semua jenis rawatan dikenalpasti tidak dapat menyelamatkan gigi tersebut. Selepas cabutan dilakukan, lazimnya pesakit diminta berehat dan menunggu selama lebih kurang 1 bulan untuk meneruskan hasrat meneruskan rawatan pengganti gigi.

Namun terdapat juga penganti gigi yang perlu diletakkan sejurus selepas rawatan cabutan seperti dentur (gigi palsu) serta merta dan implant.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan