Rabu, 22 Julai 2009

Kenapa mahu tampal gigi yang tinggal akar?


Dua hari yang lepas, pesakit dirujuk kepada saya atas sebab mahu membuat tampalan pada gigi yang tunggul tunggul akar. Gadis remaja, mempunyai tunggul akar di bahagian hadapan. Apabila dia tersenyum, tunggul hitam itu akan kelihatan dan ini memabuatkan dia malu untuk berinteraksi dengan individu lain. Apatah lagi, kerjayanya memerlukannya berjumpa dengan ramai orang.

Jururawat bertugas telah cuba untuk membantu pesakit mengenai kesedaran penjagaan kesihatan gigi. Setiap kali temujanji rawatan yang dihadirinya mengecewakan kerana giginya perlu di'cuci' sebelum memulakan rawatan tampalan. Memandangkan pesakit mempunyai kehendak yang tinggi terhadap giginya, jururawat merujuk pesakit ini kepada beberapa doktor gigi lain sebelum saya. Namun masih menerima hasil yang sama iaitu kebersihan mulut yang tidak memuaskan.

Gigi yang telah tinggal akar memang boleh dilakukan rawatan. Salah satu rawatan yang boleh diberikan adalah rawatan kanal akar (RKA). Akar gigi tersebut dibersihkan dan seterusnya ditampal sepanjang pulpa (ruang di dalam akar yang kosong). Kemudian, gigi palsu dibuat dan dipakai di atas akar gigi tersebut. Kehadiran akar gigi tersebut membuatkan gusi tidak surut dengan cepat. Tetapi, rawatan ini sesuai bagi pesakit yang mempunyai kebersihan mulut yang baik.....

Oleh itu, paling utama, jaga kebersihan mulut... sebalum gigi rosak atau semasa mahukan rawatan selanjutnya.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan