Isnin, 25 Mei 2009

Tampalan untuk gigi kanak-kanak yang bernanah

Pagi ini saya berjaya membuat tampalan kekal untuk seorang 'puteri' yang comel. Asalnya gigi tersebut bernanah di bahagian gusi yang mengadap ke pipi... nanah yang keluar dan menyakitkan itu telah sembuh dengan pengambilan ubat tahan sakit dan antibiotik. Memandangkan 'puteri' ini telah menghabiskan ubatnya, saya meneruskan rawatan pada 2 minggu yang lepas dengan membuka kaviti (membersihkan 'lubang') yang telah sedia besar....

'Puteri' yang berumur 4 tahun, tidak mengerang kasakitan semasa saya membuat rawatan kerana gigi tersebut telah mati; dalam erti kata gigi itu telah kehilangan deria rasa sakit. Gigi geraham pertama atas sebelah kanan yang masih elok bentuknya kecuali bahagian yang ber'lubang' sahaja yang perlu diletakkan tampalan. Gigi kekal yang akan mengantikannya akan mula tumbuh pada umur 11 tahun... bayangkan jika saya cabut gigi tersebut... bagaimana 'puteri' hendak mengunyah makanan selama 7 tahun mendatang?

Saya bersihkan giginya hingga ke kebuk pulpa (kawasan yang mengandungi saraf dan salur darah yang telah mati. Bagi gigi susu, rawatan ini tidak menyakitkan jika telah 'mati'. Saya letakkan sedikit ubat di dalam kebuk pulpa tersebut dan tunggu beberapa saat. Ini bertujuan untuk membersihkan kebuk pulpa dan menghindari gigi daripada bernanah semula.

Pada hari ini saya telah memberikan tampalan kekal kerana tiada tanda gelaja kesakitan dirasai pesakit. Pesakit berasa giginya masih berada di dalam mulutnya....

Beberapa faktor perlu dipertimbangkan bagi memberikan rawatan seperti ini:
1. Umur pesakit
2. Jangka waktu gigi kekal tumbuh mengantikan gigi susu tersebut
3. Kerjasama pesakit (tidak menangis, meraung dan lain-lain)
4. Kebenaran ibu bapa
5. Penjagaan kebersihan mulut yang teratur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan