Selasa, 19 Mei 2009

Sakit Gigi

Semalam, saya ditemukan dengan seorang pesakit yang mengadu sakit gigi. Dia rasa macam ada 'lubang' dan bila melihat ke cermin, dia mendapati giginya berwarna hitam. Aduan lain, sakit di sebelah kiri, atas. Sakit terutama apabila makanan masuk ke dalam 'lubang' tersebut.

Apakah 'lubang' itu? Mengapa 'lubang' itu menyakitkan? 'Lubang' itu dikenali sebagai karies gigi. Karies merupakan salah satu penyakit pergigian. Kejadian dan perluasan karies gigi boleh dicegah dengan mengamalkan beberapa langkah pencegahan. Untuk memahami berbagai cara pencegahan, penyebab dan proses penyakit hendaklah benar-benar difahami.

Karies terjadi tanpa mengira usia, bangsa, status sosio-ekonomi, keadaan fizikal iaitu cacat atau normal mahupun di dunia bahagian mana mereka berada. Sejak mula gigi erupt di dalam rongga mulut, ia akan terdedah kepada faktor-faktor yang menyebabkan terjadinya karies.

Karies gigi melibatkan proses penghuraian tisu keras gigi iaitu enamel dentin dan simentum akibat dari tindakan asid. Asid ini dihasilkan oleh bakteria di dalam plak yang bertindak ke atas karbohidrat di permukaan gigi. Proses berlarutan dan memakan lama sehingga terbentuk kaviti pada permukaan gigi. Jika dibiarkan berlanjutan, ia akan melibatkan pulpa dan menimbulkan nanah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan