Sabtu, 9 Mei 2009

FUNGSI GIGI

Gigi insisor berfungsi sebagai pemotong makanan. Gigi kanin mampu mengoyakkan makanan seperti daging. Gigi pramolar dan molar bertindak semasa mengunyah makanan iaitu menghancurkan makanan agar mudah dihadamkan oleh perut. Semua fungsi setiap gigi akan bekerjasama semasa proses pengunyahan berlaku ketika makan.

Sekiranya semua gigi molar telah hilang dari rongga mulut, anda masih boleh mengunyah kerana masih ada gigi premolar. Tetapi, jika gigi incisor dan kanin telah hilang, tiada penggantinya, maka anda sukar untuk makan.

Apabila anda menyebut huruf ‘S’ dan’L’, lidah akan terletak pada hujung gigi atas. Apa kata anda menyebut perkataan ‘selasa’ dan ‘selesa’. Ini bermakna gigi amat diperlukan untuk pertuturan. Sedarkah apabila bertutur, anda memerlukan gigi untuk menyebut beberapa huruf dan perkataan.

Bayangkan jika anda terlihat seseorang tersenyum dan senyuman itu kelihatan seperti ada sesuatu yang tidak kena. Kenapa? Anda akan lihat gigi bukan?.... Jadi, gigi juga memperlihatkan senyuman yang menawan kepada seseorang. Mungkin anda terlihat tompok-tompok hitam pada gigi. Mungkin tiada gigi, terutama gigi hadapan. Atau…gigi berkilat seperti memakai gigi palsu…. Mungkin ya, mungkin tidak. Apa yang pasti gigi mempengaruhi personaliti kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan