Khamis, 28 Mei 2009

Sakit gigi...

Kehadiran pemuda yang sedang murung pada pagi ini membuatkan saya berasa kasihan melihatnya. Saya terus bertanyakan apa masalahnya. Pemuda yang masih bertongkat dagu masih mendiamkan diri. Saya menguatkan sedikit suara saya. Dia menunjukkan pipinya yang ditutup dengan tangan kanannya sedari tadi....

Rupa-rupanya giginya sedang sakit... Mmmm... apa masalahnya sampai giginya sakit... Selepas membuat pendaftaran, saya bertanyakan beberapa soalan berkaitan aduan sakitnya, pengalaman sakitnya, tentang masalah perubatannya dan sejarah rawatan pergigian.

Pemeriksaan muka nampak bengkak sedikit di pipi bawah sebelah kanan. Agak panas sepeti hendak demam. Sakit sejah 3 hari yang lalu dan hanya makan panadol untuk melegakan kesakitan. Dalam mulut, gigi gerahamnya telah ber'lubang' besar hingga ke kelihatan kanal saraf dan salur darah di dalam akar...

Apa yang perlu dilakukan?....
Saya terus membersihkan kawasan yang ber'lubang' setelah memakaikan 'baju hujan' kepada gigi tersebut. Akhirnya, sampai ke kawasan akar. Pesakit tidak merasa sakit kerana gigi tersebut telah mati....

Pembersihan dilakukan dengan berhati-hati pada semua akar yang ada (terdapat 3 akar pada gigi geraham pertama bawah. Namun, had saya sebagai insan biasa, saya terpaksa merujuk pemuda tadi kepada pakar.

Kenapa saya rujuk kesnya kepada pakar?
Ini adalah kerana saya tidak dapat menjumpai kanal akar yang kedua. Pakar lebih arif tentang kanal ini akan menggunakan peralatan seperti mikroskop khas untuk mengenalpasti kedudukan sebenar kanal tersebut...

Kesimpulan pada kali ini:
1. Tidak semua kes boleh dilakukan oleh semua doktor
2. Terdapat beberapa kes yang rumit perlu dirujuk kepada pakar.
3. Terdapat juga kes yang memerlukan perbincangan di antara pakar dan doktor gigi atau di antara doktor gigi dengan doktor gigi yang lain
4. Jangan rasa diri anda terhina jika kes anda menjadi perbincangan, kerana ini adalah untuk kebaikan diri anda juga

Tiada ulasan:

Catat Ulasan