Ahad, 13 November 2011

Rahang dislokasi 2

Rawatan

Beberapa usaha dilakukan bagi membolehkan mulut boleh ditutup kembali. Cara yang paling mudah adalah meminta pertolongan doktor gigi. Jangan risau jika ianya berlaku di waktu malam, anda boleh datang ke bahagian kecemasan. Biasanya, terdapat doktor gigi yang bertugas bagi mengendalikan kes-kes kecemasan seperti ini.

Bagaimana caranya untuk menutup kembali mulut dan mengembalikan kedudukan kondil ke soketnya? Pastikan pesakit duduk di dalam postur yang tegak bersandar. Perawat berdiri di hadapan pesakit. Balut kedua-dua belah ibu jari dengan kain kasa atau sapu tangan. Masukkan kedua-dua ibu jari ke dalam mulut dan letakkan di atas gigi geraham. Jari-jari yang lain memegang atau mengampu bawah rahang di luar mulut. Daya tolakan secara tegas tetapi lembut diperlukan. Tarik rahang ke arah bawah untuk mengeluarkan kondil dari kawasan artikular aminen. Kemudian, tolak secara menyerong ke arah belakang bertujuan untuk memasukkan kondil kembali ke dalam soket.

Jika otot telah tegang, suntikan anestetik harus diberikan. Sekiranya sering berlaku, ahli keluarga terdekat pesakit diberikan tunjukajar cara untuk mengendalikannya oleh doktor gigi.

Kesakitan dan ketidakselesaan yang dialami di kawasan telinga buat beberapa hari. Pesakit dibekalkan dengan ubat tahan sakit untuk kelegaan. Namun, seandainya ia menyebabkan kesakitan dan kebengkakan yang serius, penyiasatan lanjut harus dilakukan. Radiograf dan CT scan merupakan salah satu langkah penyiasatan bagi mengesan ketidaknormalan pada TMJ. Fisioterapi mampu melembutkan otot rahang agar tidak telalu tegang. Suntikan ubat mengawal ligamen TMJ boleh diberikan membantu menganjalkan ligamen daripada longgar.

Pembedahan adalah langkah yang terakhir dalam rawatan. Pembedahan secara konservatif boleh dilakukan dengan mengikat rahang pada kedudukan sebenarnya dan mengawal pergerakan tergelincir yang disebabkan oleh otot. Manakala penbedahan secara eminektomi dilakukan dengan memotong artikular aminen bagi membenarkan pergerakkan kondil secara bebas tanpa sekatan. Ataupun, membesarkan saiz artikular aminen bagi menghalang kondil dari tergelincir.


Pencegahan

Pencegahan boleh dilakukan bagi mengelakkan terjadinya rahang dislokasi. Berikut adalah cara-cara pencegahannya:
  1. Elakkan menguap terlalu besar. Ampu rahang dari bawah ketika menguap.
  2. Kurangkan pengambilan makanan yang keras dan rangup seperti kacang dan keropok
  3. Elakkan pengunyahan makanan yang liat seperti daging
  4. Pastikan anda mendapat kerjasama dari perawat pergigian untuk berhenti seketika bagi merehatkan mulut anda yang telah membuka lama


Rujukan
  1. http://www.simplestepsdental.com/SS/ihtSSPrint/r.WSIHW/st.32219/t.25055/pr.3/c.308415.html
  2. http://www.scribd.com/Dislokasi/d/18576707
  3. http://emedicine.medscape.com/article/823775-overview
  4.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan