Ahad, 16 Oktober 2011

Pra Kanser Mulut 3

APA YANG DOKTOR GIGI AKAN LAKUKAN?

Pemeriksaan keseluruhan mulut dilakukan dan anda perlulah memberikan segala maklumat seperti tempoh kewujudan lesi dan tanda-tandanya. Setelah lesi dikenalpasti sebagai pra kanser, anda akan mendapatkan nasihat daripada doktor tentang cara penjagaan mulut agar dapat mengurangkan rebakan pra kanser. Sesetengah jenis pra kanser memerlukan ubat untuk mengawalnya. Oleh itu, sila patuhi arahan yang telah diberikan. Ingat! Ia bukan kanser!

Anda akan dirujuk kepada pakar untuk pemeriksaan lanjut. Sila hadir temujanji dengan pakar untuk mendapatkan kepastian yang jitu tentang perubahan lesi pra kanser kepada kanser. Ini penting agar kanser dapat dikesan lebih awal dan mampu menyelamatkan nyawa.


Sebelum penyakit menyinggah kepada diri kita, jagalah kesihatan mulut dan badan secara keseluruhan. Makan makanan yang berkhasiat dan seimbang. Jauhi pengambilan sireh, alkohol dan merokok. Lakukan pemeriksaan sendiri dan hadirlah ke klinik pergigian sekurang-kurangnya 2 kali setahun. Semoga kesihatan mulut menjadi tanda badan sihat dan cergas.

RUJUKAN

1. Cawson R.A and Odell E.W. Essential of Oral Pathology and Oral Medicine. 6th edition. 1998. Churchill Livingstone
2. Pamplet. Looking in your mouth to look after yourself. Department of Health Psychology, King’s College London.
3. Kamus Dwibahasa. Bahasa Inggeris–Bahasa Melayu. Edisi Kedua. Dewan Bahasa dan Pustaka.2002.
4. Kamus Dewan. Edisi Keempat. Dewan Bahasa dan Pustaka. 2005
5. http://www.infosihat.gov.my
6. http://www.healthline.com?galacontent/smoking-cessation
7. http://www.about.com
8. learn.genetics.utah.edu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan