Selasa, 30 Jun 2009

Gigi saya kena cabut???...

Pesakit menangis mengatakan giginya bakal kena cabut.....
Pelik juga. Setiap kali pesakit datang ke klinik, perkataan pertama yang sebut adalah cabut gigi. Mengapa?
Kalau sakit, mengapa hendak dicabut? Biasanya doktor gigi akan memberikan ubat untuk melegakan kesakitan dan menyurutkan bengkak gusi.

Ini adalah di antara senario di klinik pergigian. Mengapa bila sakit baru hendak datang ke klinik gigi?

Seeloknya, datang ketika gigi masih sihat. Ia penting bagi memastikan kesihatan dan kebersihan gigi dijaga. Jangan takut untuk berjumpa doktor gigi. Datang ke klinik pergigian akan membantu gigi anda sihat sepanjang masa dan seterusnya mengawal penyakit agar tidak merebak dan sakit.

Pengalaman seorang pesakit yang rutin ke klinik gigi sejak dari kecil akan membuatkan pesakit rasa selesa untuk datang ke klinik pergigian walaupun tanpa sebarang kesakitan.

Tidak perlu risau.... kerana pada lawatan pertama ke klinik pergigian, biasanya doktor gigi akan memeriksa secara keseluruhan. Kemudian barulah doktor gigi akan berbincang dengan anda peringkat-peringkat dan pilihan rawatan yang sesuai untuk anda. Apabila telah ada persetujuan, barulah rawatan akan dimulakan.

Ada juga yang mengadu kepada saya, mengapa bila sampai ke klinik gigi, doktor gigi hanya bertanyakan mahu apa yang perlu dilakukan pada gigi pesakit? Ya, fahami situasi di mana bila masanya anda datang ke klinik pergigian? Jika hari tersebut adalah hari untuk cabutan (contohnya) maka, doktor gigi akan bertanya menjurus kepada masalah dan rawatan yang berkaitan dengan cabutan.

Panduan yang perlu anda tahu....
1. Nyatakan masalah anda setibanya anda di kaunter hadapan.
2. Sedia dan berikan kad pengenalan, MyKid, pasport atau mana-mana pengenalan diri untuk proses membuat kad rawatan atau pencarian kad (bagi pesakit yang pernah menerima rawatan)
3. Setelah berada di kerusi pergigian, jelaskan kemahuan anda (beritahu apa yang anda harapkan dari perawat)
4. Ajak perawat berbincang dengan masalah anda dan cara penyelesaian serta kehendak anda
5. Sekiranya perlu membuat pilihan rawatan yang mengambil masa yang lama sila maklumkan kepada perawat bahawa anda ingin berfikir dahulu dan maklumkan kemudian pada lawatan yang seterusnya.
6. Bagi yang datang ke klinik dengan kesakitan, harap bersabar kerana tidak semua kesakitan perlu diberikan rawatan segera. Terdapat kesakitan yang memerlukan komitmen akan untuk makan ubat dan datang semula ke klinik untuk rawatan selanjutnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan