Selasa, 9 Jun 2009

Datang bila sakit...

Hari ini pesakit muda datang kepada saya mengadu sakit. Aduan sakit tersebut adalah berpunca dari tampalan yang telah dilakukan beberapa hari yang lalu.

Di dalam mulutnya, gigi yang telah ditampal adalah gigi geraham kecil pertama di sebalah kanan atas. Tampalan tersebut elok dan tiada pecah atau retak. Pesakit tidak merasa sakit apabila saya mengetuk gigi tersebut dengan Prob (alat 'mengira' gigi). Saya meminta pesakit mengigit kapas gulung pada gigi aduan. Pesakit tidak menunjukkan apa-apa reaksi. Kemudian saya melalukan angin kawasan gigi tersebut dan pesakit kata 'sakit'.

Saya dapat mengenalpasti bahawa pesakit mengalami sensitif pada gigi tersebut. Ramai orang mengalami sensitif gigi. Sensitif sering berlaku apabila seseorang makan atau minum yang sejuk. Ditambah lagi jika terdapat tampalan pada gigi tersebut.

Rawatan yang boleh diberikan adalah menyapukan sedikit bahan anti-sensitif pada permukaan akar atau dentin yang terdedah. Mengapa akar atau dentin? Struktur ini mengandungi saluran mikro yang dikenali dengan tubul dentin. Apabila makan atau minun yang sejuk, saraf di dalam tubul dentin akan terangsang akibat tekanan air/hidro. Namun, bahan anti-sensitif ini hanya dapat bertahan untuk sementara. Pesakit perlu datang ke klinik untuk rawatan yang sama berulang kali.

Bagi membantu mengurangkan rasa sensitif, terdapat ubat gigi yang sering anda lihat di dalam iklan iaitu 'Sensodyne'. Gunakan mengikut arahan yang telah diberikan oleh doktor gigi mengikut keadaan sensitiviti yang anda alami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan