Puasa dan berus gigi
Pertengahan Ramadhan, seorang pesakit 13 tahun, datang ke klinik untuk
mendapatkan surat rujukan kepada pakar ortodontik (Pakar dalam penyusunan gigi).
Sebagai pegawai yang merujuk kes kepada pakar saya perlu meastikan keadaan
dalam mulut pesakit saya berada di tahap kebersihan yang maksimum. Apatah lagi
rawatan pakar otodontik, ia memerlukan penelitian tentang kebersihan yang baik
dan memuaskan.
Pakar ortodontik mahukan pesakit mereka menjaga kebersihan mulut
masing-masing terutama mereka yang telah memakai aplians (samada pendakap gigi
atau peralatan dalam mulut yang boleh tanggal). Apabila sudah memakai aplians,
pembersihan yang teliti harus dilakukan agar tiada kejadian gigi tersusun
cantik tetapi semuanya berlubang akibat penjagaan gigi yang tidak baik.
“Maaf Doktor, saya tak berus gigi pagi tadi lepas sahur. Mak kata makruh
berus gigi selepas waktu imsak”, pesakit itu bersuara setelah saya menjemputnya
naik ke kerusi pergigian.
“Mengapa begitu? Awak percaya 100% tentang hukum itu? Pernah tak awak
dengar tentang Rasulullah sering bersiwak walaupun dalam keadaan berpuasa?”
saya bertanyakan soalan bertubi-tubi untuk kepastian.
“Tak tahu la saya, doktor. Itu yang mak cakap pada saya”
“Begini, Imam Ahmad melaporkan
berkenaan kerapnya Rasulullah bersiwak walaupun dalam keadaan berpuasa. Satu
lagi, Ibnu Amir bin Tabi’ah pernah berkata; “Saya melihat Rasullah berkali-kali
bersiwak dalam keadaan berpuasa yang tidak dapat saya hitung dan kesan”.
“Ye ke, doktor?” tanya kehairanan pesakir itu dengan menjengkel mata.
“Kenapa ini berlaku? Salahkah Rasulullah bersiwak ketika berpuasa? Tak rugi
kalau awak berus gigi. Malah dapat pahala lagi sebab awak menjaga kebersihan
dan menunjukkan kebersihan amat penting dalam Islam. Kalau boleh berus gigi
setiap kali hendak solat itu lagi baik. Cuma, jangan keterlaluan sehingga
mencapai tahap makruh di sisi ibadah puasa, seperti sengaja menelan sedikit air
kumuhan selepas memberus gigi.” saya menerangkan kepadanya sambil menunggu
pembantu saya menyediakan segala peralatan dan bahan setelah saya memberikan
isyarat tangan menunjuk ke arah alat penskaleran.
Saya teringat satu ceramah yang pernah saya hadiri ketika belajar di univeristi
dahulu. Penceramah itu pernah menyebutkan tentang larangan berkumur berlebihan
ketika berpuasa, katanya;
“Rasulullah s.a.w. bersabda kepada Qait bin Sabran; “Berlebihanlah
dalam berkumur melainkan engkau berpuasa”
“Sekarang saya perlu bersihkan seluruh mulut awak dengan prosedur
penskaleran. Minggu ini saya tidak boleh rujuk awak kepada Pakar Ortodontik. Dua
minggu lagi saya akan beri tarikh temujanji untuk memastikan awak dapat menjaga
kebersihan mulut dengan baik sebelum saya buatkan surat rujukan kepada pakar”,
terang saya lagi dengan lebih lanjut dan tegas agar pesakit dapat mematuhi
nasihat yang diberikan. Tangan saya terus menyambar alat penskaleran dan membuat
‘pembersihan’ seluruh mulutnya. Pesakit akur tindakan saya dengan membuka mulut
tanda bersedia menjalani prosedur penskaleran. Sambil menjalankan prosedur saya
bercerita tentang apa yang saya faham berkaitan memberus gigi ketika berpuasa.
Ada pendapat mengatakan bahawa memberus gigi ketika berpuasa adalah harus. Tiada
penegahan tentang bersugi ketika berpuasa. Ini merujuk dalam hadis yang
bermaksud;
“Kalaulah tidak memberatkan bagi umatku, maka aku akan
menyuruh mereka untuk bersiwak setiap kali ingin mendirikan solat.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Namun, dikatakan makruh sekiranya bersugi ketika matahari tegak di kepala (selepas
waktu zuhur). Adalah lebih afdal sekiranya bau mulut orang berpuasa dibiarkan
sahaja. Ini termaktub di dalam hadis di mana Imam Ahmad dan Muhammad bin Nasar
al-Baihaqi meriwayatkan daripada Abi Hurairah, sabda Rasulullah s.a.w.;
“Dikurniakan kepada umatku pada bulan Ramadhan lima
kelebihan yang tidak dikurniakan mana-mana umat sebelum mereka;
1. Bau mulut orang yang
berpuasa lebih harum di sisi Allah dari bau kasturi,
2. Malaikat mengampunkan
mereka sehingga waktu berbuka
3. Allah hiasi setiap hari
syurganya, kemudian berfirman hampir-hampirlah hambaku yang soleh yang merasai
kesukaran tetapi terus menuju kepada mu
4. Diikat padanya syaitan
5. Diampunkan bagi mereka
pada akhir malam”